Blog 

Ketensamenwerking in de bouw? Ook de schilder is een volwaardige ketenpartner!

U herkent het misschien wel. U bent jaren bezig met een groot nieuwbouwproject en de oplevering komt langzaamaan steeds dichterbij. Uiteraard wilt u opleveren volgende de afgesproken kwaliteitseisen, volgens de planning en volgens budget. Daarvoor is goede samenwerking noodzakelijk, evenals een goede interne organisatie bij de partners. Regelmatig wordt in de laatste ‘beeld bepalende’ fase de schilder daarin nog wel eens vergeten. Maar wat als dat nou helemaal misgaat, zo in de laatste fase van uw project?

Zeker in de laatste fase van een project wil de druk nog wel eens oplopen. Er moet nog veel gebeuren, maar de tijd dringt. Er lopen veel verschillende partijen rond op de bouwplaats, die hard werken aan de afwerking en de laatste puntjes op de i.

Dan wilt u dus niet dat er schilders op de bouw komen die de uitvoerder lastig vallen met vragen over waar ze wat moeten doen, die de planning niet kennen, volgen en/of waarmaken of van wie de papieren niet in orde zijn. Kortom: u wilt geen gedoe en gewoon goed werk geleverd krijgen.

Meer nodig dan verf en een kwast

Anders dan veel mensen denken is dat best complex. We horen weleens: ‘Dat schildertje komt nog een paar muren soppen’ en daar moeten wij dan wel een beetje om grinniken. Zonder twijfel soppen wij muren als de beste, maar alle processen daaromheen meegerekend, is dat eigenlijk maar een fractie van wat we doen. Om ervoor te zorgen dat we binnen de afgesproken planning en het budget de overeengekomen kwaliteit leveren hebben we veel meer nodig dat een pot verf en een kwast.

Ons eigen iPad-systeem

Zo investeerden we al jaren in een tools voor goede procesbeheersing. Onze projectleider gaat bijvoorbeeld ruim voordat ons werk start met een iPad naar de bouw voor een, zoals wij dat noemen, ingangscontrole. Hij controleert of alles gereed is om te starten met het schilderwerk.

En ook tijdens ons werk monitoren we met ons eigen systeem voor de iPad continu, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de deuren al worden afgemonteerd voordat ze zijn geschilderd. Dat we dit doen, daarin zijn we vrij uniek, maar het is noodzakelijk om goed werk af te leveren.

Calculatie is een uitdaging

De uitdaging begint echter al bij het begin, bij de budgettering. De koeien lopen bij wijze van spreken nog in de wei als ons wordt gevraagd een prijs te maken voor het schilderwerk voor een ziekenhuis dat daar pas drie jaar later zal verrijzen. En waar wij dan mogelijk ook pas drie jaar later aan het werk zullen gaan. Los van de uitdaging om uit het bestek te filteren wat wel en niet geschilderd moet worden, is er echt kennis en ervaring voor nodig om een prijs te maken voor schilderwerk als er nog niets zichtbaar is. Als er nog geen gebouw is.

Dan, drie jaar later, doen we de calculatie nog eens opnieuw, want gedurende het proces is er dan natuurlijk vanalles veranderd. Dat is niet erg, maar het vraagt wel om goede communicatie. ‘Heb je de laatste afwerkstaat dan niet gekregen?’ We kleuren de tekeningen in deze fase in om visueel te maken van we gaan doen. Dat geeft helderheid en voorkomt misverstanden.

Werkvoorbereiding aan de slag

Krijgen we de opdracht, dan gaat onze werkvoorbereiding aan de slag. Hij legt exact vast welke kleuren waar nodig zijn, wat en hoeveel meter er in elke kamer geschilderd moet worden en hoeveel verf daarvoor nodig is. Op basis van de planning bepaalt hij hoeveel uur we hebben per verdieping en hoeveel schilders we nodig hebben om dat te realiseren.

Overdracht aan de projectleider

Als alles op papier staat (dat wil zeggen in ons software-systeem) kan de projectleider aan de slag. Hij kijkt op de bouwplaats of alles klaar is voor ons om aan de slag te gaan en overlegt continu met voorliggende en na ons komende disciplines om het proces soepel te laten verlopen. Hij brieft ook onze schilders, zodat zij, als zij op het werk komen, precies weten wat ze moeten doen, hoeveel tijd ze daarvoor hebben en welke materialen ze daarbij moeten gebruiken.

Digitale opleverprocedure

Een bouwproces is continu in beweging en wij bewegen mee. Dreigen we uit te lopen op de planning dan gaat er een mannetje bij. Omdat in ons iPad-systeem onze administratie op orde is, kunnen we met één druk op de knop de papieren van deze schilder mailen naar de voorman, zodat ook daarover geen onduidelijkheid bestaat. Het klinkt zo logisch, maar we zien dat nog vaak misgaan op de bouw.

Zijn we klaar, dan controleren we alles digitaal aan de hand van opleverlijsten, wat steeds vaker gebeurt met behulp van de software Ed Controls. En natuurlijk leveren we onze onderhoudsadviezen.

Een vlekkeloos proces

Continue communicatie met onze partners, een goede interne organisatie en een goede organisatie met elkaar zijn noodzakelijk voor een vlekkeloos proces. Natuurlijk kun je niet alles voorzien, maar je kunt er wel voor zorgen dat je daar adequaat op in kunt spelen. Dan kunnen we het mooie product leveren waar we trots op zijn!

Groenenboom BV

Adres
Schuttevaerweg 43
3044 BA Rotterdam

Postadres
Postbus 11355
3004 EJ Rotterdam

Telefoon
010-2620744

E-mail
info@groenenboom.nl

KvK
Rotterdam 24131713

BTW
NL.0043.27.846.B01

Heeft u een vraag?